mandag 31. januar 2011

Prøvelapp - denne gangen med påsydd kjole

Jeg gir meg ikke, og her er neste forsøk på kjole med bærestykke og knapper. Jeg droppet denne gangen å ha det dobbelt, og tenkte jeg kunne gjøre noe ala de fine kjolene som Miss Iris syr.

Klippet ut bærestykke, beregnet rikelig med stoff, og sydde i vei. Knappestolpen er rett og slett bare stoffet brettet dobbelt. Så sydde jeg skjørt og forstykke sammen.

Skjønner ikke riktig hva som skjedde med det jeg trodde var rikelig med stoff, men det ble i hvert fall knappere og knappere. Til slutt ble det så knapt, at jeg bare fikk plass til en knapp. Da måtte halsen reguleres, slik at et hode i ca 3 år (opprinnelig var det tenkt å være 4 år, som vanlig) kunne få den plass. Jeg klippet og klippet, og følte meg helt som Lille Jensemann.

Da omsider halsåpningen var (mer enn) stor nok, skulle jeg sy knapphull. Autsjjjj!Ikke så lett når det er litt trangt med plass og en kant der stoffene er sydd sammen.

Jaja. Verdens styggeste knapphull har nå sett dagens lys, og er heldigvis skjult av en veldig fin knapp.





Men altså - sånn alt i alt er jeg ganske fornøyd. Kjolemodellen er veldig søt - nydelig snitt som sitter pent på. Men bærestykkeproblematikken er ikke over.

Er heller ikke så begeistra for skråbånd i halsen egentlig. Synes ikke jeg får til fine (nok) avslutninger. Og så blir det av og til litt... slarkete på en måte.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...